Konopí vs Zákon

V této rubrice se dozvíte, jak se staví zákon vůči konopí nejen u nás, ale také ve světě.

Zákony vs. realita: Proč je svět rozdělený v přístupu ke konopí
➡ Odhalujeme překvapivé důvody, proč některé země konopí legalizují a jiné ne.
 

Zákony vs. realita: Proč je svět rozdělený v přístupu ke konopí?

Přístup ke konopí se po celém světě výrazně liší. Zatímco některé země legalizovaly jeho užívání pro léčebné i rekreační účely, jiné ho stále považují za nebezpečnou drogu a trestají jeho držení přísnými zákony. Co stojí za tímto rozdílným přístupem? Pojďme odhalit hlavní důvody.


1. Historické a kulturní kořeny

Konopí má bohatou historii, sahající tisíce let zpět. V některých kulturách, jako je Indie nebo Čína, bylo konopí tradičně využíváno jako léčivá bylina a zdroj vláken. Například čínský císař Shen-Nung popsal léčebné účinky konopí již v roce 2737 př. n. l. Naopak v západních zemích byla jeho pověst poškozena během 20. století, kdy bylo spojováno s kriminalitou a sociálními problémy. Tato historická stigma ovlivňují dodnes legislativu v mnoha státech.


2. Politické zájmy a propaganda

V mnoha zemích je otázka legalizace konopí politicky citlivým tématem. Populističtí politici často využívají strach z drog k získání voličů, zejména v konzervativních společnostech. Na Slovensku například silná protikonopná lobby šíří dezinformace o zdravotních rizicích konopí a spojuje ho s kriminalitou. Podobná propaganda byla v minulosti úspěšná i v USA, kde byla marihuana vnímána jako „nebezpečná droga přistěhovalců“.


3. Ekonomické faktory

Legalizace konopí může mít významný ekonomický přínos. Například studie z České republiky ukázala, že regulovaný trh s konopím by mohl přinést veřejným rozpočtům miliardy korun ročně. Země jako Kanada nebo USA (v některých státech) již těží z daňových příjmů z prodeje konopí. Na druhé straně však existují země, kde ekonomické zájmy farmaceutických nebo alkoholových společností brání legalizaci, protože by mohly přijít o část svého trhu.


4. Zdravotní a vědecké argumenty

Zatímco vědecké studie potvrzují léčebné účinky konopí, například při léčbě epilepsie, bolesti nebo zánětů, některé vlády stále tvrdí, že neexistují dostatečné důkazy. Na Slovensku například Ministerstvo zdravotnictví odmítá uznat léčebné účinky konopí, ačkoliv existuje řada mezinárodních studií, které jeho přínosy potvrzují. Tento postoj často souvisí s nedostatkem vzdělání v oblasti medicíny a prevence.


5. Společenské předsudky

V mnoha zemích je konopí stále spojováno s negativními stereotypy. Uživatelé jsou často vnímáni jako „feťáci“ nebo „kriminálníci“. Tento pohled je hluboce zakořeněn v konzervativních společnostech, kde je veřejná debata o drogách tabu. Například na Slovensku je téma konopí natolik stigmatizované, že se mu vyhýbají i umělci a politici, aby neriskovali svou reputaci.


6. Mezinárodní tlak a legislativa

Mezinárodní úmluvy, jako je Jednotná úmluva o omamných látkách z roku 1961, klasifikují konopí jako nebezpečnou drogu. Tato legislativa ovlivnila mnoho zemí, které se obávají porušení mezinárodních dohod. Na druhé straně však některé státy, jako Kanada nebo Uruguay, ukázaly, že je možné legalizovat konopí a zároveň dodržovat mezinárodní závazky.


Závěr: Cesta k jednotnému přístupu?

Rozdělený přístup ke konopí odráží rozdílné historické, kulturní, politické a ekonomické podmínky jednotlivých zemí. Zatímco některé státy legalizaci vnímají jako příležitost ke zlepšení veřejného zdraví a ekonomiky, jiné se drží zastaralých předsudků a represivních politik. Budoucnost ukáže, zda se svět dokáže sjednotit v přístupu k této kontroverzní rostlině, nebo zda rozdíly přetrvají i nadále.

Trh s konopím by státu přinesl miliardy korun, uvádí studie

Po zavedení regulovaného trhu s konopím s fungováním konopných klubů a možností samopěstování by Česko mohlo mít roční čistý přínos přes pět miliard korun.

Politici vládních stran jednají o podobě návrhu zákona, který upravuje pravidla samopěstování konopí, konopných klubů i regulovaného trhu s konopím. Ekonomové nyní posuzovali tři varianty – nejširší se samopěstováním a konopnými kluby i trhem, omezenější s konopnými kluby a samopěstováním a nejužší se samopěstováním. Na ní má zatím podle dostupných informací vládní koalice shodu.

„Závěry jsou velmi jednoduché. Všechny hodnocené varianty se jeví jako společensky i finančně pro veřejné rozpočty přínosnější než zachování statu quo,“ uvedl Patrik Sieber, jeden z autorů analýzy expertů z Fakulty podnikohospodářské Vysoké školy ekonomické v Praze (FPH VŠE) pro Úřad vlády ČR.

Podle ní by po zavedení regulovaného trhu s konopím s fungováním konopných klubů a možností samopěstování mohlo mít Česko roční čistý přínos přes pět miliard korun.

 

Do roku 2035 by česká společnost díky změně mohla získat celkem 77,2 miliardy korun. Pokud by bylo možné jen samopěstování, čistá roční částka by činila zhruba 1,2 miliardy korun a desetiletý přínos by dosáhl asi 16,5 miliardy korun.

Experti vytvořili dvě analýzy – socioekonomickou a finanční. V první sledovali dopad na samopěstitele a provozovatele konopných klubů, nelegální i legální trh, veřejný sektor a další subjekty. Zohlednili třeba produkci, spotřebu, příjmy rozpočtů, náklady na správu daní, emise či provoz případné vládní agentury. Ve finanční studii se zaměřili na veřejné rozpočty a jejich příjmy a výdaje. Nezapočítávali výdaje na policii, justici a vězeňství.

Podle středních výsledků socioekonomické studie by celkové společenské přínosy v nejširší variantě příští rok činily 12,7 miliardy korun a za desetiletí do roku 2035 pak 217,4 miliardy. Náklady by dosahovaly v roce 2025 zhruba 7,2 miliardy korun a celkem do roku 2035 pak 140,2 miliardy korun. Celkový čistý přínos by tedy činil za desetiletí 77,2 miliardy, příští rok téměř 5,3 miliardy korun. Zhruba stejná hodnota by byla každý rok – v roce 2035 by činila při přepočtu 5,2 miliardy korun a po zohlednění růstu cen by to bylo 7,8 miliardy korun.

U druhé, užší varianty by celkový přínos do roku 2035 dosáhl 20,8 miliardy korun, ročně by to bylo kolem 1,5 miliardy korun. V nejužší verzi by Česko získalo ročně kolem 1,2 miliardy korun, do roku 2035 pak 16,5 miliardy korun.

Veřejné rozpočty by podle druhé studie mohly v jednotlivých variantách mít příští rok navíc 2,6 miliardy korun, 149,2 milionu korun či 127,6 milionu korun. V desetiletém období by to bylo celkem 41,2 miliardy korun, 1,8 miliardy korun či 1,5 miliardy.

Podle Tomáše Ryšky z FPH VŠE se v Česku spotřebuje asi 50 tun konopí ročně. „Jak studie ukazuje, pokud by po legalizaci docházelo k nárůstu, tak by byl velmi malý,“ uvedl Ryška. Autoři podotkli, že ze zahraničních studií nevyplývá, že by po regulaci výrazně přibylo problémů. Míní, že by se změny projevily v rychlejším přechodu z ilegálního na legální trh.

Zdroj - seznamzpravy.cz